donderdag 27 november 2014

Mijn zoon en zijn grote hart.


Dag schat daar ga je dan naar de Kameleon.

Je bent 9 jaar en zit nu vier jaar op de Kameleon
In die vier jaar.. Zijn wij begonnen met medicijnen om je meer rust in je hoofd te geven.. Op een gegeven moment was ik bang dat je depressief zou worden..  Je hebt geen zelfvertrouwen en jij vindt jezelf niet goed genoeg.. “Papa Mama zouden jullie mij liever niet kwijt zijn? Zouden jullie zonder mij niet gelukkiger zijn?”  “Lieve schat Papa en Mama zouden zich geen raad weten zonder jou.. Jij hoort bij ons.. We houden van je, wij zouden je meteen missen.. Nee hoor schat nooit weg gaan..”
Spelletjes spelen gaat eigenlijk niet.. Want je kan niet tegen je verlies..
Omgang met andere kinderen is moeilijk.. Jij wil er graag bijhoren en je zal daar alles voor doen.. Kinderen mogen altijd op je skelter spelen.. Je zal een beetje gek doen om leuk gevonden te worden.. Je zal belletje lellen omdat ze dat van je vragen.. Daardoor ben je ook een makkelijke prooi voor pesterijen. Maar pesten doet je zeer “hier in mijn hart” en waarom? Je wil alleen maar vrienden zijn.. “wat is er mis met mij?” vraag je mij huilend..

Wat een moeilijke vragen voor een kind.. Mijn hart huilt.. Het ligt niet aan jou lieverd.. Jij bent uniek.. Een prachtig lief mannetje.. Het liefst bouw ik een muur om je heen.. En hou ik je hele dagen in mijn armen om je te vertellen hoe bijzonder jij bent.. Echt die jongens hebben geen idee wat voor een leuke vriend ze missen..

 
Je zit in groep 5 en moet echt gaan leren lezen..
Tellen is moeilijk, cijfers herkennen is moeilijk..
Lezen is moeilijk, letters herkennen is moeilijk..
Als er één kind gemotiveerd is om te leren ben jij het..
Maar iedereen gaat vooruit en jij niet.. Waarom..??
Dit frustreert jou enorm.. Je wil niet meer naar school…
Schat alsjeblieft hou nog even vol.. Mama gaat verder zoeken..
Misschien zijn het je ogen..
Jeetje het zijn je ogen..!! Dit is een plus + en jij ziet dit, twee streepjes   -  I
“Ja, zie daar maar eens een plus van te maken..”
Je krijgt een super mooie bril..
Na de zomervakantie weer vol goede moed aan het werk..
Je krijgt drie keer per week extra les met leren lezen..
In November heb je drie letters bij geleerd.. Het gaat niet snel genoeg..
En op school maken ze zich ernstig zorgen..

Mijn moeder hart breekt, alweer.. De tranen lopen over mijn wangen.. Ik had echt gedacht dat het beter ging..
Er is natuurlijk een verschil tussen dingen zien en dingen kunnen onthouden..
Maar waarom lukt het een jongen niet om te leren, terwijl de wil en de motivatie er volop is.

 
Bij Boba een stichting in Dordrecht laten we je opnieuw testen..
Je hebt een leer achterstand.. Oké dat wisten we…
Je verwerkings snelheid is traag..
Je hebt ADD.. Aan de hand van een boekje word jou uitgelegd wat ADD is..
Ik zie jou steeds kleiner worden..
Want als je ADD hebt.
Ben je chaotisch, je spullen vaak kwijt, kinderen willen niet met je spelen, enz, enz.
“Oké stop maar…!!”
Lieve schat.. Alle dingen van ADD of ADHD hebben ook mensen zonder ADD of ADHD wel eens last van.. Maak je daar absoluut niet druk om..
Je bent lief, zorgzaam, uniek, jij kan lief en lang met je auto’s spelen, bent gek op fietsen en als ik de weg niet meer weet, weet jij altijd de weg terug te vinden. Ik hou van je en ben super trots op je.




Waarom ben jij zo ontzettend lief?
Waarom wil jij de hele wereld op je kleine schouders dragen?
Waarom heb jij zo een enorm groot hart?
Als er iemand huilt ben jij de eerste die op springt om iemand te troosten.
Maar je hebt het zelf al zo zwaar..

Papa en Mama zijn verdrietig “ik wil ze opvrolijken en kroelen” ze gaan misschien scheiden. Scheiden betekent verhuizen en niet meer spelen in mijn vertrouwde omgeving. “Ze mogen niet scheiden en ze moeten beloven dat ze het vuur weer aan gaan maken.”
“Vrijdag was ik mijn gymspullen vergeten en mocht ik niet mee gymmen”
Papa gaat naar Afrika en gaat misschien wel dood aan Ebola. (Ebola hoofdpijn en dan dood) “ik heb ook hoofdpijn”
Mijn broer en zus zijn jarig en vieren feest.. “Zou ik ook Kadootjes krijgen?”
Sinterklaas is in Nederland. “Mag ik dan iedere avond mijn schoen zetten?”
Het volgende feest is kerst.. Na de kerst ben ik jarig..  
Wat eten we vanavond? En wat eten we morgen avond?
Ik moet een surprise maken.. Maar wat is eigenlijk een surprise?
Ik ga ook vijf dagen naar school, vijf dagen leren..
Dit jaar geen Sinterklaas bij Oma vieren.. Oma was heel ziek.. Nu eten we geen mosselen bij oma met Sinterklaas.

Huilend kom je binnen..
Ik weet het niet meer Mama.. Het is te veel.. Mijn hoofd loopt over..

Problemen met de verwerkingssnelheid:
Neem vijf tekeningen verscheur ze in 5 repen.. Hussel ze door elkaar, en probeer dan één heel beeld te krijgen van alle snippers..

Zo is het ongeveer bij onze zoon in zijn hoofd..

Lieve schat ik begrijp dat alles te veel is..

Misschien moeten we weer naar cranio sacraal therapie..
Misschien een neuropsychologisch onderzoek..

Onze zoon zit op speciaal onderwijs de Kameleon, waar een sterk team hun uiterste best doen om er uit te halen wat er in zit.
Zitten wij als ouders in een ouder groep bij Boba. Praten wij met andere ouders die een bijzonder kind hebben, zodat we onze zoon de juiste begeleiding en ondersteuning kunnen geven en beter begrijpen wat er in zijn hoofd rond gaat.
Bij stichting Boba loopt onze zoon ook onder controle voor zijn medicijnen.
Zijn we onder controle bij De man Optiek voor onze zoon zijn bril en zicht.
Zo hebben wij als ouders ondertussen een aardig team om ons heen verzameld met zeer kundige mensen. Daardoor houd ik moed en  vertrouwen dat in de toekomst alles goed komt.
Dat onze zoon de rust krijgt in zijn hoofd,  die hij zo verdient om te kunnen leren..
Tot die tijd hou ik hem dichtbij, zodat ik zijn grote hart een beetje kan beschermen..

P.s. Lieve schat het vuur is weer aan.. Zo komt echt alles goed..

2 opmerkingen:

  1. Lieve lieve jongen, Ook al is hij misschien een beetje klein, weet dat Noud het heel fijn vindt dat hij jouw vriendje is. Jullie kunnen samen zo leuk spelen en lachen, spinnen vangen en met de bladeren gooien! Hij vindt je stoer, grappig maar vooral erg lief. Je bent altijd welkom bij ons en je kunt altijd komen om te spelen. Dikke kus van Marjolein (moeder van Noud)

    @Daisy & Patrick, fijn dat het vuur weer aan is! ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had beloofd een reactie achter te laten. Bedankt dat ik het ook mocht lezen.

    Wauw !! Wat heb je dat mooi verwoord en omschreven over hoe het er in het mooie koppie van je zoon omgaat.
    Met hulp en begeleiding van papa en mama komt hij er wel :)

    Groetjes,
    Miranda (van de oudergroep)

    BeantwoordenVerwijderen